Dag 10 - Varanasi

20 november 2016 - Varanasi, India

slapen is er helaas niet veel van gekomen voor zowel robert als mij. Al deed de rum de eerste twee uurtjes zijn werk wel, toen we om half drie telkens wakker werden van mensen die met zaklampjes in onze slaapplekken schenen om te kijken welk nummertje het was, en of dat niet toevallig hun plek was, was het snel gedaan met slapen.  Ook het constant heen en weer schudden van de trein hielp niet mee!

Om twaalf uur kwamen we aan in ons hotel. We waren eigenlijk nog maar net in de kamer toen we gebeld werden; m'n moeder. Zij hadden gelezen over een treincrash in India, en waren natuurlijk hartstikke geschrokken. Wij waren net aangekomen en wisten nog van niks. Al snel hoorde we van reisgenoten dat het om een trein ging die over hetzelfde traject ging als die van ons, en toen we foto's zagen beseften we dat wij in precies zon trein hadden geslapen. En toen we lazen dat het waarschijnlijk is gekomen door een slecht spoor en de gids verteld dat de trein wel erg schudde, kwam dat allemaal wel erg binnen! We hebben erg geluk gehad, en zijn blij dat we veilig zijn aangekomen, geen treinritten meer voor ons.

We hebben in het hotel even gelunchd (pizza en een club sandwich) en zijn toen met de fiets riksja naar de ganges gegaan. Iedereen zat in zijn eigen riksja, en ik kon roberts hand dus niet fijn knijpen. Een bijzondere ervaring in het verkeer van varanasi (een hobbelig filmpje is gemaakt) , maar een keer was voldoende.

We hebben een stukje over de ganges gevaren langs de ghats. Dit zijn trappen langs de oever waar van alles gebeurd. In india geloven ze dat de ganges heilig is, en omdat varanasi al zon oude stad is waar zich een vuur bevindt in een tempel die al honderden jaren brandt is dit de heiligste plek voor hindoes om naar toe te komen. Een echt pelgrimsoord, je kan er zelfs overal kraampjes vinden waar je lege jerrycans kunt kopen om gangeswater in mee te nemen.

we zijn langs de cremation ghats gevaren, hier worden de overleden besprenkelt met ganges water, en gecremeerd, zodat het as vervolgens weer de ganges in kan. Heel bijzonder om te zien hoe anders dat gaat als bij ons. Vervolgens naar een andere ghat om een avondritueel te zien. Onderweg terug naar de fietsriksjas komen we veel bedelaars tegen, het komt soms harder aan dan verwacht, de verschillen zijn hier zo groot! En na alles wat er vandaag gebeurd is het even moeilijk om me daar voor af te sluiten. Gelukkig ben ik niet de enige uit de groep die dat heeft. En er zijn ook zoveel mooie dingen in dit land; incredible india

Terug in het hotel hebben we even wat gegeten en nu naar bed, morgen en overmorgen worden we om vijf uur smorgens beneden verwacht!

Welterusten, robert en Ilse

1. L. van Heiningen:
    20 november 2016
    Het treinincident met de Patna-Indore Express in Kanpur heeft er in gehakt bij ons. Maar gelukkig waren jullie hier niet bij betrokken, en ook de het andere reisgezelschap niet.
    Ga morgen nog belevenissen opdoen in Varanesi (de binnenstad en de bazaar?), voordat jullie richting Nepal gaan.
  2. R.v.heiningen:
    20 november 2016
    Weer veel meegemaakt vandaag !!! Na de schrik maar weer proberen om te schakelen en weer gaan genieten van jullie reis. XXX
  3. Peta wijtman-rollof:
    20 november 2016
    Wat fijn dat jullie ongedeerd zijn.
    Nu proberen van de rest van de reis te genieten ook al zal het bij jullie enorm binnen zijn gekomen x x
  4. L. van Heiningen:
    21 november 2016
    Hebben jullie van je vrije dag in Varanasi, en de rituelen rond het (bruine) water van de Ganges genoten?
    Morgen verlaten jullie als het goed is India en bereiken Nepal. Goede reis naar Lumbini.
  5. L. van Heiningen:
    22 november 2016
    Fijn te lezen dat jullie van je vrije dag in Varanasi met de Hindoe rituelen hebben genoten.
    Ik ben benieuwd hoe jullie de reis naar Nepal hebben verteerd (toch weer 250 km).